mandag 12. januar 2015

Ministrikk del 1



Mønster: Topp/tunika fra "Myk start",strikket som jakke
Garn: Cinna merinoull fra 123knit.com
Pinne: 3,5
Vekt: nesten 100 gram
Størrelse: Nyfødt (men jeg syns den ser litt stor ut)

Jeg har brukt nyåret til å ferdigstille et par plagg til den nye babyen. Bolen på jakken ble strikket før jul, men så begynte jeg på en matchende lue, og halvveis uti lua skjønte jeg at jeg ikke hadde nok garn til begge deler. Da var det bare å rekke opp lua og strikke ferdig ermene. Og det var ikke mange meterne med garn igjen når jeg hadde felt av.


Etter ultralyden i romjula som viste at det er en frisk og fin lillesøster på vei, fikk jakke fine, rosa knapper fra Stoff og Stil.


Mønster: Setesdaljakke fra et klassikere hefte fra Sandnes garn og shorts fra "Den store guttestrikkeboka"
Garn: Alpakka fra Viking garn
Pinne: 3
Vekt: 190 gram
Størrelse: ca. 6 mnd


Jeg liker så godt dette setesdalmønsteret. Og når jeg så dette garnet på Bogerud tekstil i en nydelig lys tåkete turkis farge (selv om det ser veldig blått ut på bildene), kunne jeg ikke dy meg. Jeg har valgt å kun strikke mønsteret på bærestykket. Jeg har ikke strikket så mye mønster før, så jeg syns det var stort nok prosjekt.


Jakken er strikket rundt og så klippet opp. Når jeg strikker forkanter, så plukker jeg opp 2 av 3 masker nedover, og det gir et fint resultat, uten "skrumping" hver gang. Knappene må nok byttes ut med noen større, for disse ble i minste laget,men det var de jeg hadde for hånden.

På shortsen har jeg laget strikket snor for første gang. Jeg har avskydd tanken på å strikke disse snorene. Men timer på sofaen i høst gjorde at jeg fant en sånn knitting mill billig på Ebay (jeg er blitt skikkelig Ebay-junkie), så nå strikker jeg snorer på null komma svisj.

Dette settet gleder jeg meg til å bruke på tulla til høsten/vintern.

1 kommentar:

  1. Det mønsteret øverst er så fint og enkelt! En favoritt :)

    SvarSlett